شما یه وبسایت درست کردید و حالا دنبال راههایی هستید که بازدیدکنندههای بیشتری جذب کنید. شاید بخواید از طریق تبلیغات تو وبلاگتون پول دربیارید، پیامتون رو به تعداد بیشتری برسونید، یا بازدیدکنندهها رو به خرید محصولات یا خدمات خاصی ترغیب کنید. برای این کار، روشهای مختلفی وجود داره تا بتونید ترافیک مورد نظرتون رو به دست بیارید.
بعد از تحقیقات اولیه، ممکنه با انواع استراتژیهای بازاریابی دیجیتال روبرو بشید و کمی گیج بشید. احتمالا با اصطلاح معروف SEO آشنا هستید، اما حالا با خودتون فکر میکنید: این همه مخففهای دیگه چیه؟ PPC؟ SERP؟ SEM؟
ساختن و اجرای یه استراتژی بازاریابی برای سایتتون میتونه چالشبرانگیز باشه، بهخصوص اگه با انواع مختلف استراتژیها آشنا نباشید.
حقیقت اینه که معمولا بیش از یه راه برای رسیدن به هدفتون وجود داره. اما کلید موفقیت اینه که مزایای هر روش بازاریابی رو بشناسید و ازشون به صورت استراتژیک استفاده کنید تا بهترین نتیجه رو بگیرید.
در این مقاله، ما به چهار تاکتیک اصلی بازاریابی میپردازیم: SEO، SEM، SMM و SMO. شما بهتر متوجه میشید که چطور از هر کدوم استفاده کنید و کدوم استراتژیها برای وبسایت شما مناسبتره.
نقشه ی چشم انداز کانال ها و موارد استفاده انواع بازاریابی دیجیتال
SEO سئو: بهینهسازی موتور جستجو
سئو یعنی بهینهسازی محتوای وبسایت شما به طوری که موتورهای جستجو، مثل گوگل، بتونن راحتتر پیدا و رتبهبندیش کنن. شاید به نظر آسون بیاد، ولی خب نه خیلی سخته و نه غیرممکن.
یه سری کارها هست که میتونید تو وبسایتتون انجام بدید تا بهینهتر بشه برای موتورهای جستجو. بسته به اینکه از کی بپرسید، احتمالا راهنماییهای مختلفی درباره اینکه چی کار کنید برای بهبود سئوی سایتتون میشنوید.
با اینکه میتونید خیلی فنی به SEO بپردازید، چند تا راهنمایی کلی هست که میتونید دنبال کنید تا مطمئن بشید محتوای سایتتون برای رتبهبندی آماده است.
مهمترین چیزی که باید موقع بهینهسازی سایتتون در نظر داشته باشید اینه که محتوای تازه و اصلی همه چیز رو درست میکنه. شاید شنیده باشید که بعضیها یه کلمه خاص رو بارها و بارها تو یه مطلب میذارن تا رتبهشون بهتر بشه.
این روش یه زمانی جواب میداد، ولی دیگه کار نمیکنه. پر کردن متن با کلمات کلیدی باعث میشه محتوای شما غیرطبیعی و مصنوعی به نظر بیاد و گوگل هم برای این کار جریمتون میکنه. بهترین راه اینه که محتوای خوبی بنویسید که هم برای خوانندهها و هم برای موتورهای جستجو خوشایند و قابل فهم باشه.
راهکارهای ساده برای محتوای دوستداشتنی برای گوگل و دوستای دیگه:
عنوانی که جذاب باشه: دوست داری عنوان مطلبت خیلی دوستداشتنی باشه؟! حتما! پس بذار یه عنوان خلاق و یادآور باشه که حتما برای خوانندهها جذاب باشه و دلشون رو ببره.
کلمات کلیدی رو خوب استفاده کن: این که کلمات کلیدی رو مناسب و به جا استفاده کنی واقعا مهمه. بیش از حد هم نریخته بشه کلمات کلیدی تو متن، دیگه به سئو کمک نمیکنه.
بیا ساختار رو جذاب کنیم: وقتی داریم یه مطلب رو مینویسیم، بهتره که ساختارش هم باحال و مرتب باشه. چرا؟! چون خوانندهها و گوگل دنبال راحتی در خوندن مطالب هستن.
عکسا هم مهمن: یه تصویر خوب میتونه جلبکننده باشه. مطمئن باش که تصویری انتخاب میکنی که به محتوای مطلب مرتبط باشه. همچنین برای هر تصویر باید یه متن alt هم داشته باشیم که به سئو کمک کنه.
دوست داری به سادگی و با لذت مطالبت رو بنویسی؟! حتما! پس شروع کنیم با مرحلهای ساده و مثل یک دوست، همراه هم باشیم. به مدیاچی زنگ بزن !
ایجاد پیوندهای با کیفیت بالا برای سئو
1. پیوندهای داخلی (Internal Links):
میتونی به دیگر صفحات خودت در وبسایتت لینک بدی. اما حتما اطمینان حاصل کن که این لینکها به محتوای مرتبط اشاره میکنن. بهتره که از عبارتهای کلیدی مرتبط با صفحه مقصدت استفاده کنی.
2. پیوندهای خارجی (External Links):
وقتی به سایتهای دیگه لینک میدی، حتما مطمئن باش که به وبسایتهای قابل اعتماد و معتبری لینک میدی. همچنین، اگه به مقالههای دیگه لینک میدی، مطمئن شو که اون مقالهها هم مرتبط و بهروز هستن.
SEM: بازاریابی موتور جستجو
اکثرا فکر میکنن که SEO و SEM یکی هستن، ولی درست نیست. سئو بیشتر روی ترافیک طبیعی تمرکز داره، اما SEM بیشتر به ترافیک و تبلیغات پولی مربوطه.
بازاریابی موتور جستجو وقتی اتفاق میوفته که از تبلیغات آنلاین پولی در موتورهای جستجو استفاده میکنی تا مردم رو به صفحه خودت هدایت کنی. واسه این کار میتونی از سرویسهای تبلیغاتی مثل Google AdWords یا Bing Ads استفاده کنی.
بازاریابی با تبلیغات پولی: راهی برای لمس آسمانها!
خب، حالا که داری فکر میکنی چجوری وبسایتتو بالاترین صفحات نتایج جستجو ببری، باید درمورد SEM یه چیزایی بدونی.
در SEM تبلیغات با پرداخت پوله. این تبلیغات دقیقاً به اونهایی که کلمات خاصی جستجو میکنند نشون داده میشن. پس اگه کلمات کلیدیت با توجه به محتوای تبلیغاتت خوب انتخاب شدن، خودتو مشهود تر میکنی.
توی SEM، بیشتر از همه به اصطلاح PPC (پرداخت برای هر کلیک) توجه می کنن، چون همه برای هر کلیکی که تو تبلیغشون دادن، پول میپردازن. بخاطر همینه که باید کلمات کلیدیتو با دقت انتخاب کنی. اینجوری مطمئن میشی که فقط پولتو برای افرادی میدی که واقعا به محصولات یا خدماتت علاقهمندن.
اگه میخوای محصولاتت رو به خوبی به فروش برسونی، تبلیغات PPC خیلی موثره. چرا؟! چون کسانی که اونجا محصولت رو میبینن، معمولاً جدی هستن و آماده خریدن. پس حتما باید به خوبی برنامهریزی کنی.
SMO: بهینه سازی رسانه های اجتماعی
اگه داری تو کانالهای اجتماعیت تلاش میکنی، حتما باید اطمینان حاصل کنی که همه چیز برای اهدافت بهینه سازی شده.
شبکههای اجتماعی جای خوبی هستن برای ارتباط با مخاطبانت و البته تبلیغات ! فقط کافیه بهشون بگی چی میخوای و اونها کمکت میکنن که بهترین راهو برای رسیدن به هدفت پیدا کنی.
اهمیت داشتن یه استراتژی خوب برای کانالهای اجتماعیت مثل اینه که همه چیز به شکل صحیح و با تمرکز روی هدفت انجام بشه. مثلا اگه میخوای محصولاتت رو بهتر به مخاطبات معرفی کنی، باید مطمئن شی که تبلیغاتت هم به همین شکل هستن و از ابزارها و تکنیکهای مختلف استفاده میکنی که مخاطبت رو بهتر بشناسی.
اگه میخوای به محصولاتت یا برندت آگاهی بیشتری بدی، از شبکههای اجتماعی استفاده کن. میتونی توی شبکههایی مثل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین و پینترست فعالیت کنی و محصولاتت رو به طرز جذابی به نمایش بذاری.
با استفاده از این روش، هدفت اینه که حسابهای رسانههای اجتماعیت رو به یه سطح بالا برسونی تا کاربران به محتوات جذب بشن. بهتره که کاربرا رو به اشتراکگذاری محتوایت ترغیب کنی و باهاشون ارتباط برقرار کنی. میتونه این ارتباط باعث تبدیل شدنشون به پیروان وفادار، مشتریای مکرر یا حتی به سادگی هدایتشون به وبسایتت باشه.
شبکههای اجتماعی میتونن روی استراتژی کلی بازاریابی کسبوکارت تأثیر بذارن. اگه نمیدونی از کجا شروع کنی، راهنمای ما درباره استفاده از این شبکهها برای رشد تجارتت رو یه نگاهی بنداز.
SMM: بازاریابی رسانه های اجتماعی
استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی (SMM) خیلی شبیه به استراتژیهاییه که قبلاً گفتیم، ولی با یک تفاوت مهم: توی SMM، تبلیغات برای یک کمپین پرداختی ساخته میشن.
ورودی ارگانیک در برابر ورودی پولی
فرق ترافیک ارگانیک و پولی اینه که یکیشون از جستجوهای طبیعی مثل SEO یا SMO استفاده میکنه، دیگری از تبلیغات موجود در رسانههای اجتماعی مثل تبلیغات فیسبوک یا اینستاگرام.
اگه بخوای دو تا رو با هم مقایسه کنی، باید بگم هیچ کدوم بهتر از دیگری نیست. ترافیک ارگانیک باعث میشه تو بازار گستردهتری حضور پیدا کنی و کسانی که به دنبال محتوای خوب هستن بهت برسن. اما تبلیغات پولی نتیجههای سریعتری میده که میتونه بهت کمک کنه بیشتر دیده بشی.
SEO و SMO برای طولانیمدت ساخته شدن. برای اینکه موفق بشی، باید وقت و انرژی بذاری. همچنین باید محتوای باکیفیت بسازی و مداوم بهروزش کنی، مثلا هر روز یک پست جذاب تو اینستاگرام یا هر هفته یک مقاله مفید روی وبسایتت بزاری. این کار ممکنه ماهها یا حتی سالها طول بکشه تا نتایجش رو ببینی، پس باید خیلی صبور باشی. اما اگه کارت رو درست انجام بدی، موفقیتی که بهش میرسی احتمالاً موندگاره، چون پایهای قوی از محتوای باکیفیت و منظم ساختی که مخاطبانت الان بهش وابستهان.
” ببین تبلیغات پرداخت شده، مثل SEM و SMO، برای زمانی کوتاه مدت، بهترین راه برای رسیدن به اهدافتون هستند. مثلاً اگه محصول جدیدی داری و میخوای توی بازهی زمانی کوتاهتری به فروش برسونیش، تبلیغات پرداخت شده میتونه کمک زیادی کنه تا بیشترین تعداد افراد ممکن به محصولت دسترسی پیدا کنن. ولی یادت باشه که بودجهی تبلیغاتیت رو همیشه در نظر بگیری. میتونی توی اون زمان تبلیغاتی که داری انجام میدی، بودجهت رو افزایش بدی، ولی بودجهی بالا احتمالاً مدت طولانی باقی نمیمونه.”
کدام استراتژی بازاریابی برای تجارت شما بهتر است؟
بسیاری از صاحبان مشاغل گیج شدن که کدوم استراتژی بازاریابی برایشون بهتره؟ بین SEM و SEO مقایسهی زیادی انجام میشه، همه فکر میکنن که SEM و هزینههایش در مقایسه با کارایی طولانیمدت SEO خیلی مهمه. اما بهترین راهحل برای بازاریابی معمولا از ترکیب دو یا چند روش مختلفه. SEO و SMO به زمان بیشتری برای توسعهشون نیاز دارن، چون نیاز به محتوای مرتب و مفید دارن، ولی SEM و SMM از ترافیک پرداختی استفاده میکنن. حالا کدوم بهتره؟ وابسته به موقعیت و الزامات کسبوکارته.
قبل از اینکه سرمایهگذاری کنم، باید از خودم بپرسم:
۱. چقدر پول دارم؟
بیاید واقعگرا باشیم! بدون بودجهی مناسب، بازاریابی هیچ کدوم از این استراتژیها به درد نخواهد خورد.
۲. آیا وقت و انرژی لازم برای انجام این کارها رو دارم؟
خب، این یه معضل جدیه! زمان و تعهد لازم برای بازاریابی ارگانیک از اون دسته از چیزهاییه که باید توی لیستمون بالا باشه.
۳.آیا من دنبال یه حرکت سریع و موقت هستم یا برنامهای بلندمدت رو میپسندم؟
بگو حقیقت رو! آیا داری تمرکزت رو روی یه حرکت سریع معطوف میکنی یا میخوای از طریق یک برنامه بازاریابی بلندمدت پایداری رو برای کسب و کارت فراهم کنی؟
وقتی این سوالات رو پاسخ میدی، میتونی بهترین تصمیم رو بگیری که کدوم استراتژی بازاریابی برای کارت بهتره. همچنین، فکر کن به این که استخدام یک فرد برای مدیریت کانالهای اجتماعی و تولید محتوای خفن به جای استفاده از نرمافزارهای پولی، ممکنه بهترین انتخاب باشه.
منابع:
What’s the difference between SEO, SEM, SMM, and SMO? (wisestamp.com)
Social media marketing (SMM): The complete guide for 2024 (wisestamp.com)
SEO vs. SMO vs. SEM – Thrive Creative Group, LLC (thinkthrive.com)
The Difference Between SEO, SEM, SMO and What You Really Need (digitalmarketinggroup.com)
SEO vs SMO: Do You Know the Difference? (designer-websites.co.uk)