پرده اول: داستان HouseFresh

اگه تا حالا “بررسی‌های تصفیه‌کننده هوا” رو تو گوگل سرچ کرده باشی، احتمالاً دنبال مطالبی بودی که تو سایت HouseFresh.com پیدا می‌کنی. این سایت رو ژیزل ناوارو و همسرش تو سال ۲۰۲۰ راه اندازی کردن، اونم با کلی تجربه تو نوشتن در مورد محصولات کیفیت هوای داخل خونه. اونا کلی تصفیه‌کننده رو تو زیرزمینشون جا دادن، آزمایش‌های دقیق علمی انجام دادن و مقالاتی نوشتن تا به مصرف‌کننده‌ها کمک کنن تبلیغات رو از اطلاعات واقعی تشخیص بدن.

HouseFresh نمونه‌ای از ناشران مستقل موفقه که دقیقاً محتوای اصلی و با کیفیت تولید می‌کنن، همون چیزی که گوگل می‌گه می‌خواد ترویج بده. و واقعاً هم این‌طور بود؛ بلافاصله بعد از راه‌اندازی سایت، گوگل شروع کرد به نمایش HouseFresh تو بالای نتایج جستجو. این سایت با ۱۵ کارمند تمام وقت تبدیل به یه تجارت پر رونق شد و ناوارو برنامه‌های بزرگی برای آینده داشت.

اما بعد، تو سپتامبر ۲۰۲۳، گوگل یکی از اون به‌روزرسانی‌های بزرگش رو تو الگوریتم جستجو انجام داد.

ناوارو می‌گه: «این ما رو نابود کرد. یهو جستجوهایی که مردم رو به HouseFresh می‌آورد، اونا رو به مجلات بزرگ سبک زندگی هدایت می‌کرد که حتی محصولات رو تست هم نمی‌کردن. مقالات پر از اطلاعاتی بود که من می‌دونم اشتباهه.»

دومین به‌روزرسانی الگوریتم گوگل تو ماه مارس اومد و حتی بدتر هم بود. بازدیدکننده‌های روزانه HouseFresh از هزاران نفر به چند صد نفر کاهش پیدا کرد. ناوارو می‌گه: «ما کاملاً له شدیم. تو چند هفته گذشته، مجبور شدیم بیشتر اعضای تیم رو اخراج کنیم. اگه چیزی تغییر نکنه، وب‌سایت محکوم به نابودیه.»

پرده دوم: هوش مصنوعی در حد یک آدم کنجکاو !

سخنگوی گوگل به بی‌بی‌سی گفته که این شرکت فقط بعد از آزمایش‌های دقیق، که نشون بده این تغییرات برای کاربران مفیده، اونا رو اجرا می‌کنه و به صاحبان وب‌سایت‌ها کمک، منابع و فرصت‌هایی برای بازخورد تو رتبه‌بندی جستجو می‌ده.

گوگل به موضع خودش پایبنده که این تغییرات به نفع وب هستن و تغییرات در الگوریتم جستجو تازه اولشه. هفته گذشته، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، تو کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان شرکتش اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین حرکت‌های تاریخ موتور جستجو رو داره انجام می‌ده. پیچای گفت که از این به بعد، جستجوی گوگل پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی برای خیلی از سوالات شما ارائه می‌کنه، قابلیتی به نام «نمایش‌های AI» که قبلاً برای کاربران آمریکا ارائه شده. پیچای گفت: “نتیجه، محصولی هست که برای شما مناسبه؛ جستجوی گوگل، یک هوش مصنوعی مولد در حد کنجکاوی انسان در اختیار شما قرار می‌ده.”

حرکت جدید گوگل قراره تأثیر بزرگی روی تجربه ی ما از اینترنت بذاره !

گوگل تو دو سال گذشته تغییرات بزرگی تو جستجوگرش داده و از هوش مصنوعی برای بهبودش استفاده کرده. اونا می‌گن این تغییرات به حل مشکلات وب کمک می‌کنه و یه عصر جدید رو شروع می‌کنه. اما منتقدا نگرانن که این تغییرات ممکنه باعث نابودی کسب‌وکارهایی بشه که محتوای مورد علاقه ما رو تولید می‌کنن.

طی دو سال گذشته، به‌روزرسانی‌هایی که به‌منظور «مفیدتر کردن» جستجو انجام شده بود، بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها را که می‌گویند بهترین شیوه‌های Google را دنبال می‌کنند، نابود کرد. (منبع: SEMrush) (اعتبار: BBC)

پرده سوم : هدف گوگل

این تغییرات به خاطر این بود که گوگل فهمید وب مشکل داره. اگه تا حالا از موتور جستجوی گوگل استفاده کرده باشی، حتماً دیدی که اینترنت پر شده از سایت‌هایی که به خاطر تکنیک‌های سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) بالا میان. گوگل حتی ابزار و راهنمایی‌هایی برای سئو ارائه می‌ده. برای میلیون‌ها کسب‌وکار، سئو ضروری شده، ولی مشکل اینجاست که می‌شه ازش سوءاستفاده کرد. بعضی سایت‌ها فقط برای جلب رضایت الگوریتم‌های گوگل، نه کاربران، محتوا تولید می‌کنن.

تلاش‌های گوگل همیشه موفق نبوده. اگه تا حالا وقتی “بهترین کفش‌های کتانی برای زنان” رو سرچ کردی و از نتایجش ناامید شدی، می‌دونی مشکل چیه. معمولاً نتایج پر از سایت‌هایی با اطلاعات کم و تبلیغات زیادن، نه مطالب مفید. چیزی که کم میاد، اطلاعات آدم‌های واقعی و متخصصه.

گوگل برای مقابله با این مشکل، تلاش‌هاش رو بیشتر کرده. تو سال ۲۰۲۲، یه آپدیت به اسم «محتوای مفید» داد که هدفش حذف محتوای بی‌کیفیت بود. آپدیت بعدی تو سپتامبر ۲۰۲۳ و سومی تو مارس ۲۰۲۴ اومد. گوگل می‌گه حالا محتوای بی‌کیفیت ۴۵ درصد کمتر شده.

سخنگوی گوگل به بی‌بی‌سی گفته: «آپدیت‌های اخیر ما هدفش اینه که مردم رو به محتوای مفید و اصیل از سایت‌های متنوع وصل کنه. ما همچنان ترافیک ارزشمند به سایت‌ها می‌فرستیم و از یک وب سالم و باز حمایت می‌کنیم.»

خوب یا بد، جستجوی گوگل شکل وب را دیکته می کند. برخی از محتواسازان می گویند که این شرکت به طور غیر مسئولانه از این قدرت استفاده می کند.

پرده چهارم: عواقب

اما این به‌روزرسانی‌ها عواقب غیرمنتظره‌ای هم داشتن. مثلاً، داده‌های SEMrush نشون می‌ده که وب‌سایت مجله نیویورک ۳۲ درصد از ترافیک جستجوی گوگلش رو تو شش ماه گذشته از دست داده، در حالی که GQ.com با ۲۶ درصد کاهش مواجه شده. داده‌ها نشون می‌دن که Urban Dictionary، که یه فرهنگ لغت محبوب برای زبان عامیانه انگلیسیه، حدود ۱۸ میلیون بازدید از صفحه‌ش رو از دست داده که بیش از نصف ترافیک جستجوشه. OprahDaily.com هم نزدیک به ۵۸ درصد کاهش داشته. (SEMrush یه ابزار استاندارد صنعتی هست، ولی اعدادش تخمینی‌ان و فقط ترافیکی که از جستجوی گوگل به دست می‌آد رو اندازه‌گیری می‌کنه.)

یکی از سخنگوهای مجله نیویورک گفته که این یافته‌ها ناقصن و با تحلیل داخلی شرکت مطابقت ندارن. تا زمان انتشار این مقاله، نماینده‌های GQ، Oprah Daily و Urban Dictionary به درخواست‌ها برای اظهار نظر جواب ندادن. با این حال، کارشناسان و بیش از نیمی از مدیران رسانه‌ها و صاحبان وب‌سایت‌ها به بی‌بی‌سی گفتن که روند کلی در داده‌ها خیلی واقعیه.

افزایش ترافیکی که Reddit شاهد آن است در اینترنت بی سابقه است - لیلی ری

به جای این سایت‌ها، پلتفرم دیگه‌ای که بیشتر ازش می شنوید Reddit هست. طبق گزارش SEMrush، ترافیک جستجوی گوگل Reddit تا ۱۲۶ درصد افزایش پیدا کرده. این شرکت حالا داره سودش رو می‌بینه. Reddit به تازگی اولین درآمد سه‌ماهه خودش رو از زمان عمومی شدن تو مارس ۲۰۲۴ اعلام کرده: ۲۴۳ میلیون دلار، که نسبت به سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته.

لیلی ری، معاون استراتژی و تحقیقات سئو تو آژانس بازاریابی Amsive و یکی از افراد مشهور تو دنیای سئو می‌گه: «افزایش ترافیکی که Reddit داشته تو اینترنت بی‌سابقه‌ست. از محتوای آشپزی گرفته تا محتوای بزرگسالان، بازی‌های ویدئویی، باغبانی، مد، همه چی فقط Reddit هست.»

یکی از نماینده‌های Reddit از اظهار نظر خودداری کرده.

Reddit تنها برنده بعد از به‌روزرسانی‌های اخیر الگوریتم گوگل نیست. داده‌های SEMrush نشون می‌ده که سایت‌های تولید شده توسط کاربران مثل Quora و Instagram هم شاهد افزایش‌های چشمگیری بودن و لینکدین و ویکی‌پدیا هم جهش‌های بزرگی داشتن. در واقع، گوگل فقط یه روند رو دنبال کرده. تو چند سال گذشته، خیلی از کاربران اینترنت کلمه “Reddit” رو به انتهای جستجوهاشون اضافه می‌کردن تا نظرات صادقانه مردم رو پیدا کنن، نه سایت‌هایی که سعی دارن سیستم گوگل رو دور بزنن. دنی سالیوان، مدیر عمومی جستجوی گوگل هم به این موضوع اشاره کرده.

سخنگوی گوگل می‌گه: «ما متوجه شدیم که مردم معمولاً می‌خوان از تجربیات دیگران یاد بگیرن، واسه همین محتوایی از صدها انجمن و فروم‌های دیگه رو تو نتایج میاریم. توافق ما با Reddit اصلاً شامل رتبه‌بندی بالاتر محتوای اون تو جستجو نمی‌شه.»

چند نفر از صاحبان وب‌سایت‌ها و افرادی که در زمینه جستجو فعالیت می‌کنند، به بی‌بی‌سی گفتن که گوگل اخیراً نتایج جستجو رو به سمت وب‌سایت‌های بزرگ و شناخته شده هدایت می‌کنه، حتی اگه کیفیت محتوای اون‌ها خیلی خوب نباشه.

این تغییر برای دانیل هارت، که سردبیر سایت خبری “Ready Steady Cut” تو بریتانیاست، خیلی تأثیرگذار بوده. به نقل از خودش: “بعد از به‌روزرسانی گوگل در سپتامبر، ترافیک سایتم نصف شده و مشکلاتی مثل ردیت بهم دست داده. وب‌سایت‌هایی که محتواهای ما رو دزدیده بودن، جایگزین ما شدن. این اصلاً منطقی نیست و باعث کاهش تیم نویسنده و ویراستارهای ما شده.”

یکی از نمایندگان گوگل هم گفت که به‌روزرسانی‌های اخیرشون منجر به کاهش محتوای هرزنامه و محتوای پایین کیفیت شده و اونا دارن با دقت تغییرات رو نظارت می‌کنن که منجر به نتایج پایین کیفیت تو جستجوها نشه.

بعد از به‌روزرسانی‌های گوگل، این شرکت گفته که می‌شه با اجرای تغییراتی وضعیت قبلی رو بازگردوند. ولی هارت گفته که تا حالا هیچ تغییر موثری نداشته. اون می‌گه: “گوگل می‌گه از افراد با تجربه و محتوای خوب استفاده می‌کنه، ولی تغییراتشون ما رو تحت فشار قرار می‌ده و این امر نگران‌کننده‌ست.”

چند مثال نشان می‌دهد که چگونه تغییرات اخیر در جستجوی Google تأثیرات شگفت‌انگیزی بر روی طیف گسترده‌ای از وب‌سایت‌ها داشته است. (منبع: SEMrush) (اعتبار: BBC)

جمع بندی

اینطور که به نظر میاد، صاحبان وب‌سایت‌ها و کسانی که محتوا تولید می‌کنن، معتقدن که گوگل با استفاده از هوش مصنوعیش، داره ترجیح می‌ده به سمت وب‌سایت‌های معروف و بزرگتر بره، حتی اگه این تغییرات مرتبط به کیفیت محتوا نباشه. گوگل ادعا می‌کنه که این تغییرات باعث بهبود نتایج جستجو می‌شه و هوش مصنوعیش می‌تونه به کاربرها جواب بده. اما این باعث ناراحتی صاحبان وب‌سایت می‌شه، مخصوصاً وقتی که محتوایشون رو دزدیده و جایگزین می‌کنن.

مثلاً کیتی بری، صاحب وب‌سایت Housewife How-Tos، فکر می‌کنه که هوش مصنوعی گوگل زیاد به سؤالات کاربران جواب می‌ده و این باعث کاهش ترافیک وب‌سایت‌ها می‌شه. و دیوید لیتر هم می‌گه که مقاله‌هاش رو هوش مصنوعی گوگل دزدیده و جایگزین می‌کنه.

ولی با این حال، همه مون می‌دونیم که گوگل داره سعی می‌کنه تا نتایجش رو بهتر کنه، ولی به نظر میاد باید راه‌حل‌هایی پیدا بشه که این تغییرات برای همه مضر نباشه.

منبع: